Typography.ro

Interviu cu designerul Sorin Bechira

In inspiration, interviu, typography on 2009/05/24 at 13:55

thumb-sbechiraGrafic/multimedia designer, în vârstă de 30 de ani. A terminat Facultatea de Tehnologii Audio/Video și Multimedia din cadrul Universității Politehnică din Timișoara, Facultatea de Arte Plastice din Cadrul Universității de Vest din Timișoara și specializarea în “Internet Environment Techniques” la Universitatea Politehnică din Oulu, Finlanda. În prezent art director la X3 Studios în Timișoara.

Spune despre el că este “generalist cu o experiență de peste 9 ani în interactiv, print, identitate de corporație, type și vfx, abordând cu pasiune partea corporate dar și cea experimentală a exprimării vizuale”. Stăm de vorbă cu Sorin Bechira.

one

thumb-int-ty De ce ai ales acest domeniu, al artelor vizuale, și nu altceva?
thumb-int-sb De când mă știu sunt atras de vizual și fiind o persoană introvertită (cel puțin în adolescență) dar totodată și boemă, nu am avut multe alte opțiuni. Cred că totul a venit de la sine, prin prisma unui lanț de evenimente fericite.

do_not_disturb

thumb-int-ty Care au fost momentele care te-au marcat pe parcursul carierei tale?
thumb-int-sb Primul moment care m-a marcat a fost primul proiect refuzat de client. Atunci mi-am dat seama că nu sunt invincibil. A fost un “reality-check” prin care, din păcate pentru ego-ul nostru, toți trecem. Dar cel mai mult mă marchează lucruri și întâmplări mărunte, experiențe care nu au valoare narativă.

sad-queen-mask

thumb-int-ty Împreună cu colegii tăi de la X3Studios ai inițiat Proiect 1000. Față de ideea de la care ați plecat, cum se desfășoară lucrurile?
thumb-int-sb Din fericire, ideea inițială este validă și în continuare. Din păcate, cel mai mare inamic al nostru este timpul.  Dar cum bine știm, graba strică treaba.
thumb-int-ty În ce stadiu se află în prezent designul grafic în România?
thumb-int-sb Se află în stadiu incipient, cred eu, dar lucrurile se mișcă din ce în ce mai repede și sper să progreseze din ce în ce mai vertiginos, deoarece avem nevoie de design de calitate, nu concepte la kilogram.
Avem nevoie de oameni pasionați de design, nu doar oportuniști și nu în ultimul rând avem nevoie de formarea unei comunități bine închegate care să pună baze valorice reale.

fwa

thumb-int-ty Esti printre puținii designeri de fonturi români. De ce ești atras de typography?
thumb-int-sb Fiind atras de tot ceea ce înseamnă experimental, sunt atras de typography deoarece este modalitatea cea mai abstractă de exprimare vizuală, iar toate fonturile ce le-am construit până acum reflectă acest lucru.

feel_fine

thumb-int-ty Cât de importantă este partea de typography (literă, fonturi, așezarea textului, layout) pentru un design bun?
thumb-int-sb Designul este comunicare.  Oricât de relevantă ar fi o imagine în cadrul unui concept, ea întotdeauna va fi cel puțin secundată de un mesaj textual. Acesta este de fapt elementul care face legătura dintre concept și privitor. Prin urmare este primordial.

poetry

thumb-int-ty Ce schioapătă și ce merge bine în acest moment în România pe partea de typography?
thumb-int-sb Dacă designul este în stare incipientă, partea de typography fiind o subramură a designului, este clar că nu este prea dezvoltată. Pot să spun că este aproape sub nivelul apei. Este descurajator când vezi în mediul offline dar mai ales în mediul online greșeli ortografice, de semantică și de sintaxă, în combinație cu o alegere nefericită de corp de literă.
Dar mult mai descurajator este faptul că nu ne impunem să recunoaștem existența diacriticelor și necesitatea utilizării lor, cel puțin din respect pentru limba maternă.
Ceea ce merge bine este nesemnificativ în raport cu ceea ce merge rău. Din păcate. Cel puțin până la apariția primului “type foundry” autohton. (dacă există deja, dați-mi o palmă!).

los_logos_4_logos

thumb-int-ty Experimentele tale tipografice au apărut pe multe site-uri internaționale de specialitate. Ca recomandări pentru alți designeri pasionați, cum trebuie abordată “problema” creerii caracterelor de literă?
thumb-int-sb Nu sunt în măsură să dau astfel de sfaturi de abordare a unui astfel de proces. Procesul de lucru și cercetare nu trebuie să fie unul standard tocmai prin prisma faptului că neașteptatul și originalul rezultă dintr-un proces nonconformist, personal și uneori chiar excentric.
thumb-int-ty Care sunt sfaturile tale pentru tânărul designer român, pentru a deveni un bun profesionist?
thumb-int-sb Cel mai important sfat este să învețe toate regulile ce se aplică în comunicarea vizuală, iar abia apoi să le încalce cu bună știință dacă simte nevoia, deoarece doar cunoscând aceste reguli poți să le încalci “cu cap”.  Altminteri, kitsch-ul nu iartă pe nimeni.
Nume: Sorin Bechira
Locație: Timişoara
Profesie: Designer grafic/multimedia
Unelte preferate: Creierul și mâna dreaptă. Stânga este mai mult folosită în scop utilitar.
Site: bechira.com
Alte site-uri portofoliu:

Behance

Flickr

CG Society

Twitter
În altă parte pe net:
Typography Served (1, 2, 3)
I love Typography
Typographic Posters
TypeNeu
Cărți:
European Logo Design Annual 2007
Rockport – Logolounge 4
Gestalten – Los Logos 4
Index book – Design and Design
Index book – A Homege to Typography
San Du – Type Player

foto.

sb_icon_140

omega_code

  1. [...] another interview, this time for Typography.ro, a romanian typogrpahy project. Thank you Alex. (romanian only) « [...]